Shahnon Ahmad merupakan sasterawan negara yang banyak mengetengahkan unsur-unsur realisme dalam karyanya. Keadaan hidup bermasyarakat apalagi yang berbilang kaum, berbeza adat dan kepelbagaian budaya seperti di Malaysia mendorong kepada suatu perjalanan sejarah yang panjang. Segala keperitan diterima, dilalui kemudian digunakan pula sebagai sumber idea dengan menghidangkannya kepada khalayak agar dijadikan iktibar.
Shahnon Ahmad menggunakan sastera sebagai wahana untuk menjadi perantara dan medium bagi mencitrakan hal-hal yang berkaitrapat dengan masyarakat. Beliau telah membawa satu pemikiran penting iaitu sastera sebagai seismograf kehidupan. Shahnon Ahmad (1991:3) menjelaskan seni sastera merupakan satu ‘seismograf’ bermaksud sejenis mesin yang mencatatkan perihal ‘gerak gempa’; satu bencana alam yang menakutkan, bezanya sastera memerihalkan tentang manusia, masyarakat malah lebih lagi dengan cuba menggambar, meniru dan yang paling utama menganalisis masyarakat itu sendiri. Mengukur segala gerak gempa bumi adalah dengan alat seismograf manakala sastera pula mencatatkan kesengsaraan, halangan dan rintangan sebagai ‘gerak gempa’ dalam kehidupan manusia.
Dengan pegangan jitu ini, Shahnon Ahmad menulis karya yang membawa isu-isu kemiskinan seperti dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan. Pencitraan kehidupan manusia di Kampung Banggol Derdap dan derita dihadapi petani yang hanya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kemudian, ditambah pula dengan keluarga yang ramai tak tertanggung dengan derita si Bapa Lahuma yang sakit dan mati, si Ibu Jeha pula menjadi gila dan anak-anak perempuan semua masih muda.
Hal-hal inilah yang menjadikan sebuah karya sastera itu dekat dengan masyarakatnya dengan memaparkan keadaan yang jujur dan benar tanpa dilapisi apapun. Begitu juga dalam novel Rentong, Shahnon mengetengahkan watak orang kampung yang memerlukan pembangunan melalui gambaran watak Dogol, Pak Senik dan Semaun. Orang kampung berkerja keras dengan memperolehi hasil yang sedikit, hidup derita dan bersederhana apa adanya menjadikan pembaca karya-karya Shahnon Ahmad akan tersentuh dengan emosi yang beliau nukilkan. Menurut Sahlan (2005:125), kejayaan sesebuah karya sastera dapat dinilai daripada keupayaannya menjadi perantara sosial yang memungkinkan pemahaman dan penilaian semula nilai-nilai hidup. Jelas di sini, Shahnon Ahmad menggunakan sastera untuk mencatat dan mencorak tentang manusia.
Ulasan
Catat Ulasan